IZPOSTAVLJENO

Ko pogledamo v oči psa, vidimo zvestobo, veselje in ljubezen. Ko srečamo mačko, občutimo njeno neodvisnost, toplino in nagajivost. Ko pa pogledamo na krožnik, kjer leži kos mesa, se le redko vprašamo, kdo je bil tisti, ki je bil nekoč živ, ki je dihal, se igral, čutil strah in bolečino. Kako smo prišli do točke, ko ene živali objemamo, druge pa redimo za zakol? Zakaj nas misel na pasjo farmo zgrozi, medtem ko brez pomislekov podpremo množično rejo prašičev, krav in piščancev?
Naše dojemanje živali ni naravno, temveč naučeno. Če bi se rodili v kulturi, kjer se psi gojijo za hrano in prašiči za ljubljenčke, bi bila naša percepcija obrnjenega razmerja popolnoma običajna. Naš odnos do določenih živali je posledica kulturnih norm in ne objektivne resnice. V zahodnem svetu obsojamo uživanje pasjega mesa, medtem ko so v nekaterih azijskih državah psi del prehranske tradicije. Enako velja za konjsko meso, ki je v nekaterih evropskih državah del prehrane, drugje pa tabu. Ta kontrast razkriva, kako močno smo oblikovani s strani družbenih norm in kako naša empatija ni univerzalna, temveč selektivna.
Poleg kulturnih razlik naš pogled na živali oblikuje tudi industrija, ki nas že od otroštva uči, da so nekatere živali tu zato, da jih ljubimo, druge pa zato, da jih jemo. Odrasli pogosto ne razmišljajo o teh razlikah, saj so tudi sami zrasli v sistemu, kjer je ta delitev samoumevna. Toda ali je moralno upravičeno, da na podlagi tradicije določene živali trpijo in umirajo, druge pa obravnavamo kot družinske člane?

MORALNA LOČNICA, KI NE OBSTAJA
Naš odnos do živali ni naraven, temveč družbeno pogojen. V otroštvu nas učijo, da so nekatere živali naši prijatelji, druge pa naša hrana. Si je otrok sam izbral, da bo eno žival ljubil, drugo pa jedel? Večina otrok se odzove z grozo, ko izve, da meso prihaja od bitja, ki je bilo nekoč živo. Njihova naravna sočutnost je močan pokazatelj, da karnizem – ideologija, ki opravičuje uživanje mesa – ni nekaj prirojenega, temveč naučenega.
Otrokom pogosto prikrivajo resnico o tem, kaj je meso in od kod prihaja. Namesto da bi jim povedali, da je bil zrezek nekoč del živali, jih vzgajajo v prepričanju, da je meso le še en izdelek, podoben kruhu ali krompirju. Industrija uporablja prijazne ilustracije krav in piščancev na embalaži, da bi zmanjšala povezanost med živo živaljo in izdelkom na polici. Prve izkušnje otrok z živalmi so pogosto v obliki plišastih igrač, risank in otroških knjig, kjer so prašiči nasmejani in kokoši srečno kokodakajo – daleč od realnosti industrijskih farm in klavnic.
Otroci so po naravi sočutna bitja in večina jih ne bi nikoli izbrala, da uživajo meso, če bi vedeli, kaj to dejansko pomeni. Če bi otroku brez zavajanja pojasnili, da piščančji medaljončki niso le hrana, ampak del telesa piščanca, ki je bil ubit, bi mnogi meso zavrnili. Namesto tega pa jih starši in okolica prepričujejo, da je to ‘normalno’, ‘naravno’ in ‘nujno za zdravje’. Veliko otrok, ki so sami prišli do spoznanja, da meso prihaja od živali, doživi moralno stisko in izrazi željo, da ne bi jedli živali – vendar jih odrasli pogosto zavrnejo in jim vsilijo meso, še preden se lahko razvije njihova etična zavest.

ZAKAJ JE KARNIZEM NEVIDNA IDEOLOGIJA?
Karnizem je izraz, ki se nanaša na prepričanje, da so živali nižje od ljudi in zato upravičene do izkoriščanja, mučenja ali ubijanja za človeške potrebe. Učenje o karnizmu v izobraževalnih ustanovah, kot so vrtci, šole in druge uradne institucije, ima ključno vlogo pri spodbujanju etičnih premislekov o obravnavi živali, zlasti v kontekstu odnosov, ki jih ljudje gojijo do teh bitij. S spodbujanjem empatije, kritičnega razmišljanja in večje ozaveščenosti o vplivu karnizma lahko učimo prihodnje generacije, kako lahko prispevajo k bolj sočutnemu svetu.
Dr. Melanie Joy, avtorica koncepta karnizma, poudarja, da ljudje mesojedstva ne doživljajo kot ideologijo, temveč kot nekaj samoumevnega. Ta sistem se opira na psihološke obrambne mehanizme, ki nas ščitijo pred moralnim nelagodjem. Mednje sodijo:
• Distanciranje – meso na krožniku ne spominja na žival, od katere je prišlo.
• Upravičevanje – verjamemo, da je uživanje mesa potrebno za zdravje, naravno in neizogibno.
• Selektivno sočutje – ljubezen in empatijo omejujemo le na določene vrste.
Brez teh mehanizmov bi se večina ljudi soočila s kognitivno disonanco – nelagodjem, ki nastane, ko so naša dejanja v nasprotju z našimi vrednotami. Karnizem je ideologija, ki deluje tiho in nevidno, saj se prenaša skozi vzgojo, kulturo in tradicijo. Njegova moč temelji na neizpraševanju: večina ljudi ga preprosto sprejema kot samoumeven način prehranjevanja. To je razlog, da se ob uživanju mesa ne počutimo nelagodno – ker smo naučeni, da tega ne problematiziramo.

POMEN VKLJUČEVANJA KARNIZMA V KURIKULUM
Vključitev teme karnizma v izobraževalne programe pomaga mladim razviti razumevanje, kako družbene norme in kulturne prakse oblikujejo odnose do živali. Za otroke in mladostnike, ki še niso popolnoma oblikovali svojih etičnih prepričanj, je to edinstvena priložnost za spodbujanje razmisleka o tem, kako se odločamo, katere živali bomo spoštovali in katere bomo izkoriščali. Učenje o karnizmu v šolskem in vrtčevskem okolju omogoča oblikovanje etičnega pogleda na svet ter razvijanje sočutja in odgovornosti do živih bitij.

UČENJE O KARNIZMU V ZGODNJEM OTROŠTVU
V vrtcih in osnovnih šolah je ključno, da otroci že zgodaj pridejo v stik z vrednotami, kot so empatija, spoštovanje o živali in odgovorno ravnanje z njimi. Preko preprostih zgodb, risank, iger in praktičnih dejavnosti lahko otroci spoznajo, kako se ravna z živalmi v različnih industrijah, kot so prehranska, modna in zabavna industrija. Otroci se lahko naučijo, da živali niso zgolj objekti, ki služijo človekovim potrebam, temveč imajo lastno vrednost in pravico do spoštovanja. Primeri iz prakse vključujejo branje knjig, ki otrokom omogočajo razumevanje konceptov, kot so življenje na farmi, pravo živali ali zaščita divjih živali. Izvedba aktivnosti, kot so skrb za domače živali v šolah ali obisk zavetišč za živali, pa pomaga otrokom razviti povezavo z živalmi in se poučiti o njihovih potrebščinah ter oskrbi.


Fotografija: Karmen Brecelj

SREDNJE ŠOLE IN VIŠJI RAZREDI: KRITIČNA ANALIZA KARNIZMA
Ko otroci nekoliko odrastejo, je pomembno, da se učenje o karnizmu poglobi v kritične analize družbenih praks in prepričanj, ki podpirajo izkoriščanje živali. V srednjih šolah je mogoče razpravljati o zgodovinskem razvoju karnizma, vključno z vprašanji, zakaj so določene vrste živali (npr. psi, mačke) pogosto obravnavane kot ljubljenčki, medtem ko druge (npr. prašiči, krave) kot vir hrane ali drugih potrebščin. Kritično razmišljanje o tem, kako kulturni in družbeni dejavniki oblikujejo naše dojemanje živali, pripomore k razumevanju, zakaj se nekateri načini ravnanja z živalmi sprejemajo kot ‘normalni’ in zakaj so potrebne spremembe. Učenci lahko raziskujejo etične, okoljske in zdravstvene vidike karnizma, vključno z vplivom prehranjevanja z mesom na zdravje ljudi, okolje in dobrobit živali. Sodobne študije o veganstvu, vegetarijanstvu, aktivizmu za pravice živali in okoljskih gibanjih so lahko vključene v učne vsebine, kar omogoča učencem, da sprejmejo informirane odločitve in postanejo aktivni državljani, ki podpirajo spremembe v družbenih normah.

POVEZAVA Z DRUGIMI PODROČJI IZOBRAŽEVANJA
Učenje o karnizmu ni omejeno zgolj na področje etike ali biologije. Lahko se poveže z različnimi predmeti, kot so zgodovina, družboslovje, ekologija in umetnost. Na primer, zgodovinski kontekst izkoriščanja živali v različnih civilizacijah ali preučevanje kulturnih norm v različnih delih sveta ponujata širok spekter priložnosti za raziskovanje karnizma v izobraževalnem okolju. V ekologiji lahko učenci preučijo, kako človeške dejavnosti vplivajo na vrste in ekosisteme ter zakaj je pomembno, da sprejmejo odgovorne odločitve za prihodnost planeta.

UČENJE V OKVIRU URADNIH INSTITUCIJ IN ŠIRŠA DRUŽBENA ODGOVORNOST
Poleg osnovnega in srednjega šolstva je pomembno, da se tematika karnizma vključi tudi v izobraževalne programe na univerzah ter v usposabljanje strokovnjakov v zdravstvu, veterini, sociologiji, etiki in podobnih disciplinah. Akademske institucije imajo pomembno vlogo pri razvijanju teoretskih in praktičnih temeljev za razumevanje in premagovanje karnizma na širši družbeni ravni. Vse večje število neprofitnih organizacij, ki se ukvarjajo z zaščito živali in okolja, ponuja tudi izobraževalne programe za učitelje, ki želijo vključiti to tematiko v svoje učne načrte. Državne in lokalne ustanove lahko zagotovijo podporo pri uvajanju teh tematik v šolske sisteme, bodisi z zagotavljanjem izobraževalnih virov bodisi z organiziranjem posebnih seminarjev in delavnic.

KULTURA KOT KLJUČNI DEJAVNIK PRI DOLOČANJU ‘UŽITNIH’ IN ‘NEUŽITNIH’ ŽIVALI
Določitev, katere živali so za ljubezen in katere za hrano, ni univerzalna. V Indiji so krave svete, v zahodnem svetu pa so zgolj vir mleka in mesa. V Južni Koreji ponekod uživajo pse, kar v Evropi in Ameriki povzroča zgražanje.
Toda, če je uživanje psov okrutno, zakaj ni enako grozljivo uživanje prašičev, ki so po inteligenci primerljivi s psi? Kultura ima ključno vlogo pri oblikovanju naših prehranskih norm. Ljudje večinoma jedo tisto, kar jih naučijo, da je ‘normalno’. V določenih državah uživanje morskih sadežev velja za vsakdanje, drugod jih vidijo kot neužitne. Enako velja za žuželke, ki so v mnogih azijskih državah del prehrane, v zahodnem svetu pa veljajo za neprimerne za uživanje. Te kulturne razlike jasno kažejo, da ni nobenega objektivnega razloga, zakaj bi ene živali smeli jesti, drugih pa ne – razen naučenih prepričanj in tradicije.

MOČ MESNE IN MLEČNE INDUSTRIJE
Razlog, da ljudje kljub dokazom še naprej uživajo meso in mlečne izdelke, ni le družbena pogojenost, temveč tudi vpliv močnih industrijskih lobijev. Mesna in mlečna industrija vlagata milijarde v oglaševanje, subvencije in vplivanje na prehranske smernice, da bi ohranili status quo. Mleko se oglašuje kot nujno za zdrave kosti, čeprav znanstvene raziskave kažejo, da države z najvišjo porabo mleka beležijo največ primerov osteoporoze. Mesarji, predelovalci mesa in mlečne korporacije sponzorirajo prehranske študije, financirajo politične kampanje in skrbijo, da resnica o trpljenju živali in škodljivosti živalskih izdelkov ne pride do potrošnikov.
Poleg agresivnega oglaševanja industrija aktivno preprečuje dostop do informacij o realnosti pridelave mesa in mleka. V številnih državah obstajajo t. i. ‘ag-gag’ zakoni, ki kriminalizirajo snemanje posnetkov iz klavnic in farm. Aktivisti, ki razkrivajo krutost industrije, se pogosto soočajo z grožnjami, sodnimi postopki in celo zaporno kaznijo. Industrija financira lažne raziskave, ki zavajajo javnost o vplivu živalskih izdelkov na zdravje in okolje, ter lobira pri vladah, da bi ohranila subvencije za mesno in mlečno proizvodnjo, kljub temu da gre za ene najbolj škodljivih panog za okolje. Na račun teh strategij ostaja večina potrošnikov v iluziji, da je uživanje mesa nekaj povsem običajnega, naravnega in zdravega, medtem ko v resnici podpirajo eno najokrutnejših in okoljsko najbolj uničujočih industrij na svetu.

KAKO NAREDITI SPREMEMBO?
Sprememba se začne pri vzgoji in ozaveščanju. Da bi odpravili ločnico med ‘hišnimi ljubljenčki’ in ‘živalsko hrano’, moramo otrokom prikazati resnico – na način, ki je iskren, a primeren njihovi starosti. Ključni koraki za to so:
• iskren pogovor z otroki – namesto da jim prikrivamo resnico, jim pojasnimo, od kod prihaja meso in kaj to pomeni za živali;
• učenje sočutja – spodbujanje empatije do vseh živali skozi zgodbe, izlete na kmetije, kjer živijo rešene živali, in vključevanje otrok v pripravo rastlinskih obrokov;
• prepoznavanje manipulacije industrije – poučevanje o tem, kako oglaševanje in kultura oblikujeta naše prehranske navade;
• podpora alternativam – rastlinska prehrana je vse bolj dostopna in enostavna. S povečanjem ponudbe etičnih izdelkov in boljšo prehransko vzgojo bo postajalo veganstvo lažja izbira za prihodnje generacije.
Družbene spremembe se ne zgodijo čez noč, a z izobraževanjem in ozaveščanjem lahko prekinemo cikle normalizirane krutosti in ustvarimo svet, kjer vse živali veljajo za enakovredne.

Ko se vprašamo, zakaj ljubimo enega in jemo drugega, pridemo do neprijetnega, a ključnega uvida: ni objektivne razlike med njimi. Razlika obstaja le v naši percepciji, ki pa jo lahko spremenimo. Vsaka žival si zasluži življenje brez strahu, bolečine in nasilja. Odločitev je v naših rokah. Ali bomo sledili družbenim normam ali lastni vesti?

Avtorica: Jelena Dimitrijevič
Revija Osvoboditev živali, letnik 23, št. 49, str. 5-7.